Upozornění! Z technických důvodů budeme vaše objednávky expedovat se 3-4 denním zpožděním. Omlouváme se za případné komplikace. Děkujeme za pochopení.

Bolest v krku

Bolest v krku často signalizuje nějaké onemocnění. Pociťujete škrábání, pálení, chraptíte, těžce polykáte nebo máte „knedlík“ v krku, zvětšené krční uzliny, zduřený či zarudnutý krk? Potom jste byli zasaženi nemocí, se kterou se musíte náležitě poprat a vyhnat ji z těla. Díky krčním problémům můžete pociťovat i bolest v uších. Ano, bolest v krku je pouze příznakem a ne samotnou nemocí. Dokáže tělo pořádně oslabit a není nic příjemného nepolykat tak hladce jako ve zdravém stavu.

Co jsou uzliny a jaká je jich funkce v těle

Lymfatické uzliny jsou důležitou součástí imunitního systému. Působí jako filtr chránící naše tělo před infekcemi. Lymfatické uzliny jsou malé oválné orgány, složené převážně z lymfoidní tkáně. Tato tkáň obsahuje lymfocyty, bílé krvinky, které jsou klíčovými hráči v imunitním systému. Uzliny jsou propojeny lymfatickými cévami, což umožňuje transport lymfy, tekutiny obsahující bílé krvinky a odpadní látky.

Funkce lymfatických uzlin jako filtru

Hlavní funkcí lymfatických uzlin je filtrování lymfy. Během tohoto procesu jsou odstraněny cizí látky, bakterie a viry, které mohou způsobit infekce. Lymfocyty v uzlinách reagují na tyto patogeny a podílejí se na imunitní odpovědi.

Reakce uzlin na infekce

Pokud dojde k infekci, uzliny rychle reagují. Lymfocyty se aktivují a začnou se množit, což vede ke zvětšení uzlin (nejčastěji se bavíme o zvětšené uzlině na krku). Jedná se o imunitní odpověď těla a je klíčovým prvkem v boji proti infekci. Zvětšené uzliny jsou pak hmatatalné jako hrbolky pod kůží.

Bolest uzlin je často varovným signálem, který naznačuje, že v těle probíhá nějaký druh imunitní reakce. Mezi typické infekce, které mohou vést ke zvětšení uzlin patří angína, nachlazení, mononukleóza, ušní nebo zubní infekce.

Co na bolest v krku?

Posilujte svůj imunitní systém, obstarejte si volně prodejné léky a užívejte po dobu příznaků, jestliže výrobce či lékař nedoporučil jiné řešení. Při vážnějším průběhu zajděte k lékaři, který určí přesnou diagnózu. Léků na bolest v krku a hrdle je celá řada. Pokud se nebudete vědět rady, rádi Vám poradíme.

• Cucavé pastilky s obsahem bylinek, především eukalyptem, šalvějí, anýzem, propolisem. Zkusit můžete i zinkové pastilky, které zkrátí dobu nemoci
  • Pijte bylinkové čaje, citronové čaje, z amerického jilmu, z kořene proskurníku, s obsahem medu
  • Dopřávejte si vitamin C, česnek a echinaceu s antibakteri­álními účinky

Jak předcházet bolesti v krku

Vyhýbejte se zakouřeným místnostem a sami nekuřte. Pořiďte si zvlhčovač vzduchu, dopřávejte si dostatek tekutin a nezapomeňte ani na teplé tekutiny. Doma větrejte a choďte na čerstvý vzduch, zvláště u alergiků je nutné udržovat čisté prostředí. Nenoste mokré a vlhké prádlo či oblečení, jezte hojně zeleninu, ovoce a dodávejte tělu vitamíny B, C a zinek. Dostatečně se oblékejte v závislosti na počasí, přitopte si v chladném období a vyvarujte se stresu. V rámci možností se vyhýbejte nemocným lidem.

Jsme tým lékárníků, kteří den co den pomáhájí lidem všech věkových kategorií s jejich zdravotními potížemi. Nejčasjší problémy a jejich řešení jsme pro vás sepsali do článku